Recenze: Bílá jako sníh, rudá jako krev

15:21 kouzelná klubovna 4 Comments



Autor: Alessandro d´Avenia
Přeložila: Zdeňka Nováková
Počet stran: 270
Vydáno v ČR: 2014
Nakladatelství: Jota

Děj: Leo je šestnáctiletý kluk jako každý jiný: rád se poflakuje s kamarády, hraje fotbal, prohání se na mopedu a žije v dokonalé symbióze se svým iPodem. Dlouhé školní hodiny by nejraději vymazal a učitele vidí jako živočišný druh, v jehož brzké vyhynutí nepřestává doufat. Takže když přijde nový supl na dějepis a filozofii, Leo ho přivítá pořádnou dávkou cynismu a nasliněných kuliček.

Ale zdá se, že tenhle mladý profesor je mezi ostatními vyučujícími nečekanou raritou. Když přednáší, dokáže všechny strhnout, často zabrouzdá mimo osnovy a každým slovem nenápadně pobízí své žáky, aby žili naplno a šli za svými sny. A Leo jeden velký sen má – jmenuje se Beatrice, nejhezčí holka ve škole. Beatrice je ztělesněním vášně, její rudé vlasy září na miliony světelných let a jediný její pohled Leovi otevírá brány ráje…

Ale než Beatrice vůbec zjistí, že ji někdo miluje tak, jak ani Dante Alighieri nemohl milovat, onemocní leukémií. Leo si poprvé v životě klade otázky, na které nenajde odpověď na internetu, ale musí se s nimi vypořádat sám, a vydává se bojovat za svůj sen. Pochopí nakonec, že sny neumírají, a najde sílu věřit v něco většího, než je on sám?
 Autor v pěti bodech:

  • narodil se v roce 1977 v sicilském Palermu
  • píše sloupky do novin a spolupracuje s TV
  • je učitel latiny a řečtiny
  • tato kniha je jeho první román
  • kniha je zfilmována a převedena do muzikálové podoby
  •  
Moje recenze:
Tato kniha je hodně přirovnávána ke knize Hvězdy nám nepřály od Johna Greena. Já toto ale nemohu posoudit, protože jsem knihu Hvězdy nám nepřály nečetla. Ale chystám se, nebojte!

Od knihy jsem nic neočekávala, neměla jsem veliké naděje na strhující příběh a to se mi bohužel potvrdilo…

Nejdříve vám ale i něco povím o obálce. Musím říct, že se mi vůbec ale vůbec nelíbí. Myslím, že pro mne je to snad nejhorší obálka knihy, kterou jsme viděla. Je prostě bílá a rudá a já mám pocit, že se v knize vyskytuje až moc bílé a rudé. Proto fandím modré….

Děj byl ze začátku hrozně moc zdlouhavý a zdálo se mi, že i o ničem. Pořád jenom dokola opakoval, že miluje Beatrice. Pořád nemyslel na nic jiného, pořád byla jen Beatrice a její rudé vlasy. Někdy se snažil „porazit“ Snílka, ale i tak se tam moc přímé řeči neobjevovalo. A to mi vadilo ze všeho nejvíce. Bylo to jen o myšlenkách. A co rozhovory, ty nejsou důležité? Potom se to ale zlepšilo a já byla spokojená.

Co jsem nemohla pochopit, bylo, že miloval Beatrice, i když o tom ona neměla ani zdání. Vždyť, co to je láska? Může si někdo být stoprocentně jistý tím, že s člověkem, kterého ani nezná, může žít celý život? Že by kvůli němu i zemřel? Že by se za něj obětoval?
Já nevím, co je to láska, nevím, jak budu reagovat já, ale lidi, co jdou za svou láskou, která nezná ani jejich jméno…..nejdříve se musí lidé navzájem poznat, aby mohli říct, že se milují……nebo ne?

Bílá jako sníh, rudá jako krev je hodně filozofická kniha. Tak těžkou knihu na pochopení jsem asi ještě nikdy nečetla, protože ty věty, co jim někdy vypadly z pusy, byly neuvěřitelné. Kdo má rád citáty, přijde si na své, protože jich z příběhu bude schopen vytáhnout spoustu. Nad každou větou jsem se chtěla zatavit a přemýšlet, protože byly vážně úchvatné.

V knize byly kratičké kapitoly, klidně jenom na stránku a půl, někdy i na jednu, což mě osobně nevadilo, jelikož jsem byla na táboře. Když zavolali „nástup“ mohla jsem knihu s klidným svědomím odložit. Někomu takto krátké kapitoly asi nebudou vyhovovat, ale já byla spokojená.

Příběh se po dvou sté straně rozjela, což bylo super. V tu chvíli už jsem ale knihu nechtěla pustit. Příběh byl krásný, smutný, nefér, zamilovaný……

Kniha ale přesto dopadla podle mých představ…..

Leo byl docela v pohodě, ale tím, jak nemluvil o ničem jiném než o Beatrice, si mě trochu znepřátelil. Ach, kdyby jen otevřel oči! Potom už se ale ukázal i jako cíťa a ne jen jako největší pako pod sluncem.

Nejraději jsem měla Silvii a Snílka. Byli senzační a já proti nim nic neměla. Silvia úžasná kamarádka a Snílek úžasný profesor….

Asi si myslíte, že se mi kniha nelíbila, ale to je omyl. Líbila se mi a to tak, že jsem o ní musela přemýšlet i při soutěžích……dobře, při soutěžích ne, ale po nich už ano.             A ta smůla, že jsem si ani nemohla zabrečet, protože jsme na chatce měla čtyři malé holčičky, byla hrozná.
Knihu vám DOPORUČUJI a dávám jí SEDM BODŮ Z DESETI.

Hodnocení knihy:
Hodnocení obálky:
 


Děkuji Knihcentru za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete koupit zde.


ZAJÍMAVOSTI:
 Něco málo o leukémii:
Leukemie není jedním onemocněním. Jde o skupinu nemocí s různou prognózou, které se projevují poruchou funkce kostní dřeně a krve. V podstatě jde o zhoubný nádor (někdy se nepříliš přesně uvádí, že jde o rakovinu) bílých krvinek, tedy jedné ze složek imunitního systému člověka. Slovo leukemie, které lze do češtiny přeložit jako "bílá krev" nebo "bělokrevnost", vymyslel významný německý patolog Rudolf Virchow v polovině 19. století, jenž jako jeden z prvních lékařů toto onemocnění rozpoznal. Slovo leukemie je pro většinu lidí synonymem něčeho hrozného, odstrašujícího, synonymem rychlé a neodvratné smrti. Hodně se o leukemiích mluví, i když zdaleka nejsou nejčastějšími nemocemi. Ročně je v České republice zjištěno kolem 1100 nových případů leukemií. A navíc ani zdaleka ne všechny leukemie vyžadují léčbu, nebo pokud je nutné je léčit, pak se je, díky stále se lepšícím možnostem, léčit daří a nemocní se vrací do plnohodnotného života.


Foto z filmu:



 

 

 Další kniha Alessandra d´Avenia Cose che nessuno sa:
 

4 komentáře:

  1. Tahle kniha mi bude podle mě hodně blízká, protože rakovinu krve jsem měla. Ještě jsem ji ale bohužel nečetla, ale chystám se v nejbližší době, protože mě ta obálka uchvátila. Já vím, že není pro každého, ale mě se líbí. Taky jsem v jiné recenzi četla některé z citátů a ty mě naprosto dostaly. Jenže po tvé recenzi se bojím, že se mi to nebude tolik líbit. Já si zase tak moc na filozofické knihy nepotrpím. Já radši rozhovory, takže nevím no... Ale šanci tomu dám. Krásně napsaná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Ilono,
    Moc mě mrzí, že sis tou nemocí musela projít. A jinak se neboj, myslím, že se Ti zalíbí. Mě se také líbila, ale znám i mnohem lepší. Stejně ale myslím, že by si knihu měl přečíst povinně každý, aby se nelitoval, kvůli všem blbostem a prkotinám.

    OdpovědětVymazat
  3. Knížka na mě čeká zrovna v nejbližší době, tak jsem na ní zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
  4. Má milá Bastero,
    Tak mi potom nezapomeň dát vědět, jak se Ti líbila.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář a názor. Jsem vděčná za pozitivní i negativní, proto budu ráda, když napíšete, co si myslíte! :)