Potrhaná křídla

8:15 kouzelná klubovna 12 Comments




New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se ji snaží stáhnout dolů? A dokáže se vyrovnat s lidskými slabostmi, zradami a křivdami a poznat, kde je pravda?


Potrhaná křídla mě lákala už dlouho. Nevím, jestli to bylo New Orleans nebo tím, že to napsala Ruta Sepetysová. Její první knihu V šedých tónech jsem ještě nečetla (v nejbližší době se chystám), proto je nemůžu srovnávat. A tak jsem se začetla…

První, co vás cvrnkne do nosu, jsou krátké kapitoly. Nějaké jsou třeba jen tři strany dlouhé, jiné jsou obsáhlejší, ale nejsou delší než dvacet stran. Takže se nebudete muset bát odejít. Třeba mně dlouhé kapitoly dělají veliký problém. Když od knihy odcházím, chci mít dočtenou kapitolu. A tahle knížka mi to dovolila.

Na začátek vám řeknu, že si New Orleans zamilujete. V příběhu ho Jo nenávidí, ale já ho přímo zbožňuji. Krásné ulice, bary, auta, MOTORKY květinářů!!! – to všechno je nádherně popsané a vytváří to neskutečně zajímavou kulisu pro příběh Josie.

Další částí, která stojí za pozornost, je móda. Ocitáme se v 50. letech minulého století, kdy frčely rtěnky, korále, pěšinka na stranu a kouzelné šaty. Budete vymýšlet, co tak asi mají postavy na sobě, budete si představovat paničku v úžasných šatech, která jde po ulici a ve vlasech má nádhernou čelenku. A přitom je to tak nepodstatné.

Až se do knihy začtete, budete asi tak půlku příběhu přemýšlet, o čem vlastně je. Děj se nikam neposune, vše bude takové pomalé a klidné. Nebudu vás tahat za nos, kniha se zdá být o ničem a napětí najdete až na konci, ale i tak vás chytne za srdce.

Nejúžasnější a nejpodstatnější věcí jsou v Potrhaných křídlech postavy. Je až neuvěřitelné, jak se vám postavy zrovna této knihy dostanou pod kůži. Nejde si je nezamilovat či je prostě nenávidět. Není nic mezitím. Vývoj postav vám bude probíhat před očima, budete si užívat každé slovo, které vyjde z úst jedné nebo druhé postavy. Patricka jsem neměla ráda od začátku. Matka Jo je nešťastná, neměla to v životě lehké, ale i přesto ji nenávidím z celého srdce. Josie byla velice sympatická hlavní hrdinka. Myslím, že jedna z nejlepších. A Cookie a Jesse byli BOŽÍ!
 
Autorce se musí nechat její umění nás celou dobu udržet v klidu a na konci knihy udělá DOST a začne nám zasazovat ránu po ráně. Nejdříve jsem se jakžtakž držela, ale potom i ta slzička ukápla. Líbí se mi, že knihu nenapsala jako pohádku, ale jako reálný příběh z New Orleans, který si k nám čtenářům najde cestičku, ať už pomocí módy, prostředí či postav.

V Potrhaných křídlech si každý najde svoje. Někdo uvítá romantiku, která je hezky ukryta mezi řádky, někdo zase fakt, že se autorka s životy ostatních nebojí riskovat. A někdo si v knize najde přátele v podobě Cookiho, který vás rozesměje i v tomto depresivním počasí. Kniha je jak stvořená na podzim, tak neváhejte a šup, šup pro ni! Nebudete litovat. Kniha si zaslouží…

12 komentářů:

  1. Ráda si ji počtu. :) Skvělá recenze, takdoufám, že se v knihovně co nevidět objeví. :) (btw. Selekci mám slíbenou na Vánoce :D).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přečti, přečti! A děkuji.....a se Selekcí je to super! Tak už se těš na Ježíška! :D

      Vymazat
  2. Mě se kniha líbila hodně.. To prostředí, postavy a všechno je naprosto skvěle napsané a propracované :) Krásná recenze

    OdpovědětVymazat
  3. Knížka mě moc neláká, ale recenze je moc pěkná :)
    http://sisibookhot.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus jí dát šanci, anotace skrývá kouzlo té doby, musíš ho objevit mezi řádky. A díky, jsem ráda, že se líbí. :)

      Vymazat
    2. Dobře šanci jí dám :) dnes jsem ji viděla v obchodě, ale radši jsem si koupila Selekci :) třeba příště :)

      Vymazat
    3. Pokud jí stále moc nevěříš, radši si ji nekupuj. ;) A za Selekci Tě chválím! Udělala jsi dobře. :)

      Vymazat
  4. Zrovna jsem jí získala a jen přemýšlím, kdy na ní přijde řada, už se těším :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkná recenze :) Knížka mě anotací moc nezaujala, trošku se bojím zklamání, ale dám jí šanci mě oslnit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) A šanci jí dej, stojí za to. ;)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář a názor. Jsem vděčná za pozitivní i negativní, proto budu ráda, když napíšete, co si myslíte! :)