Šokující příběh o ženě, která byla unesena a 460 dní vězněna...

12:47 kouzelná klubovna 1 Comments

Amanda Lindhoutová už jako malá milovala časopisy, v nichž si mohla prohlížet nádherné obrázky z cizích zemí. Snila o tom, že jednou procestuje celý svět. V devatenácti si začíná vydělávat jako servírka, již brzy si ušetří na svou první cestu. Prožívá malé i velké románky, snaží se psát články, fotit, navštěvuje i nebezpečné země jako je Afghánistán. Jednoho dne ji a jejího bývalého přítele unesou a chtějí za ně vysoké výkupné. Amanda a Nigel začnou zažívat své nejhorší dny. Je jich 460.

Klidný hlas se mi snažil pomáhat, ale tenkrát jsem mu odporovala.
Dýchej, říkal.
Nemůžu.
Budeš v pořádku.
Nebudu. Umřu.
Neumřeš. Hlavně dýchej.
Umírám.
Ne, neumíráš.
(str. 379)

Víte, milí čtenáři, vůbec netuším, jak mám začít. Ve svém poznámkovém bloku mám spoustu bodů, jež vám chci sdělit, ale nevím, jaká slova použít, jaké napsat jako první. Anotace a obálka tvrdí, že se jedná o nezapomenutelný zážitek, který nám nedá spát. Dobře, ne tak úplně, ale já to tak mezi řádky pochopila. Je to pravda? Nevím, jsem totiž ještě v šoku a zlobím se. Zlobím se na lidi, kteří tohle dělají.

Nejhorší na tom všem je, že je to skutečné, pravdivé.  Příběh, jejž si můžeme přečíst, se opravdu někomu stal, stal se Amandě, která nám prostřednictvím této publikace sděluje své zážitky. Celé to působí tak, že to celé vypráví nám. A kvůli tomu to všechno vnímáme ještě víc.

Vymysleli, jak mě zničit, aniž mě úplně zabijí. Budou mě udržovat při životě, dokud nedostanou své peníze.
Cítila jsem, jak mi z plic vychází zvuk, dlouhý, pronikavý vzlyk, spíš zvířecí než lidský.
Tohle je můj život? Je.
Jsem na dně.
Bude lepší umřít.
To byla nejkrásnější myšlenka, která mě za dlouhou dobu napadla.
(str. 384)

Ze začátku příběh působí pohádkově, Amanda cestuje, plní si své sny. Stihne procestovat přibližně 46 států, fotí, dokonce se jí podaří párkrát přispět nějakým článkem.  Občas se zamiluje. Avšak v okamžiku, kdy ji unesou, vše začíná vypadat jinak. Najednou se ve vás něco pohne a vy přestanete závidět. Protože není co závidět. Z knihy na vás po celou dobu čtení bude sálat depresivní a smutná nálada, budete mít chuť řvát, křičet, mlátit, možná i zabíjet. Jen se nad tím zamyslete: Proč si pořád lidé jenom ubližují? Copak je to správné? Mučit a týrat ostatní? Těchto otázek jsem se celou dobu nemohla zbavit.

Příběh je tak silný a poutavý, že se od něj nebudete moci odtrhnout. Vím, jedná se o docela tuctovou větu, ale teď ji myslím doopravdy vážně. Věřte mi. Pokud vám přijde až divné, že si všude můžete přečíst jen pozitivní recenze, nedivte se. Tentokrát mluví pravdu. Knížka se vám zavrtá pod kůži, nebudete schopni se zbavit špatného pocitu, který během čtení získáte.  Ještě dlouho potom budete přemítat, zda je to smutné nebo dávající naději na dobré konce.

Povídali jsme si skoro celou noc a ani jeden z nás netoužil po spánku. Nigel se mě vyptával, jak se ke mně únosci chovali, jestli mě skutečně zneužívali, ale nedokázala jsem se s ním o tom bavit. Všechno bylo tak drásavé. Žertovali jsme, že už nikdy nebudeme jíst banány nebo tuňáka v plechovce. Vyprávěli jsme si o měsících, které jsme prožili odděleně. Nigelovi nechali knížky a psací potřeby. Celou tu dobu měl pouta na nohou, ale nikdy ho nesvázali a netýrali jako mě. Smířila jsem se s faktem, že jako s mužem s ním vždycky zacházeli líp než se mnou, se ženou.
(str. 402)

Dům v nebi si získal mé srdce nejen svou čtivostí a poutavostí, ale i tím, že byl originální. Ještě nikdy jsem nečetla nic tak depresivního a krutého. Avšak má v sobě něco přitažlivého a lákavého. Netuším co. Asi na to budete muset přijít sami. A ještě něco, co vám potřebuji říct: Dlouho mi bude trvat, než se z toho všeho dostanu. Smutek a hrůza, kterou si Amanda musela protrpět, je ve mně a nevím, jak se jich zbavit.

Knížka je psána ich-formou, což je ten nejlepší způsob vyprávění. Tedy aspoň pro mě. A tady, když byl děj vyprávěn v minulém čase, to vše působilo, jak už jsem psala, jako by to celé bylo jen pro vás. Pro vaše uši. A to knížku posunulo ještě víc.

Jistě pochopíte, když napíšu, že Dům v nebi doporučuji úplně každému živému tvorovi. Avšak slabší a naivní povahy to budou mít hodně těžké. Jedná se o příběh plný emocí, smutku, depresí, zla…a víte, co je na tom nejhorší? Fakt, že se takové strašné věci dějí v dnešní době. Ve 21. století. A to já nechápu. Je mi z toho špatně, také jsem z toho v šoku a nesvá. Mé naivní já totiž otevřelo oči kruté realitě. A to trochu bolí…    
 90%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.
Knížku si můžete koupit třeba tady

Zdroj obrázků: tady

1 komentář:

  1. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Obchod odkudkoli - Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    227,651,647 - Otevřené obchody na eToro

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář a názor. Jsem vděčná za pozitivní i negativní, proto budu ráda, když napíšete, co si myslíte! :)